Tofaş


Türkiye otomotiv sektöründe tarihi yatırımlar


Türkiye’nin hafif ticari araç pazarı lideri


Türkiye’nin en çok satan hafif ticari aracı Doblo’nun üreticisi


Türkiye’nin binek otomobil ve hafif ticari araç üreten tek şirketi


Türkiye toplam üretiminde önemli pay

Tofaş, 2014’te 222.807 adetlik üretim yaparak Türkiye’deki toplam üretimin tek başına %19’unu gerçekleştirirken yaklaşık 142 bin adetlik araç ihracatı yapmıştır. 7.440 milyon TL satış, 1.979 milyon ABD Dolar’lık ihracat geliri ve 367 milyon ABD Doları tutarında dış ticaret fazlasıyla, ülke ekonomisine katma değer yaratmayı sürdürmüştür.

Yeni model yatırımlar

Tofaş’ın, 2014 sonunda duyurulan 520 milyon ABD Doları yatırım ile hatchback ve station wagon modellerinin üretim kararıyla birlikte toplam yatırım tutarı 1,4 milyar ABD Doları’na ulaşmıştır. Doblo’nun Kuzey Amerika’ya ihracatı başlatılmıştır.

İç pazarda hafif ticari araç lideri

2014’te, Tofaş, Türkiye hafif ticari araç pazarında temsil ettiği markalarla %12 pazar payı elde etmiştir.

Tofaş, iç pazarda Fiat markasıyla %27,5 pazar payı ile hafif ticari pazarının lideri olmuştur. Binek ve hafif ticari toplam satışlarında ise, %11,6 pazar payı ve 89.128 adetle 3’üncü sırada yer almıştır.

Yıl içinde Fiat 500 ailesinin 7 kişiye kadar oturma kapasitesine sahip 500L Living modeli, Fiat 500L Beat Edition, Fiat 500 GQ serileri, Fiat Freemont’un yeni versiyonu Freemont Cross ve Panda’nın SUV konseptiyle geliştirdiği Panda Cross, modelleri Türkiye pazarına sunulmuştur. Fiat ticari araçlarının en çok satan modeli Ducato’nun 6’ncı jenerasyonunun lansmanı gerçekleştirilmiştir.

Jeep markasının toplam satış rakamları bir önceki yıla göre 2 katına çıkarken Maserati, en hızlı büyüyen otomobil markası olmuştur. Jeep markasının orta SUV segmentindeki modeli Yeni Cherokee ile küçük SUV segmentindeki ilk modeli Renegade, Türkiye pazarına sunulurken Ferrari’nin yeni California T modeli Türkiye’deki müşterilerine teslim edilmeye başlamıştır.

Başlıca ödüller ve başarılar
  • Karbon Saydamlık Projesi’nin (CDP) küresel olarak belirlediği CDP 2014 Yılı İklim Performans Liderliği Endeksi’nde en yüksek skor olan ‘A’ bandında yer alan ilk ve tek Türk şirketi olması,
  • Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından, Ekonomi Bakanlığı desteğiyle düzenlenen “İnovaLig İnovasyon Şampiyonları” yarışmasında, “İnovasyon Stratejisi” kategorisinde 2’ncilikle ödüllendirilmesi,
  • 2014 yılında devreye giren BIST Sürdürülebilirlik Endeksi’nde ilk ve tek otomotiv firması olarak yer alması,
  • Kurumsal Yönetim notunu 9,01’e yükseltmesi,
  • Tofaş İnsan Kaynakları’nın, PERYÖN İnsan Yönetimi Ödülleri’nde “Performans Yönetimi” kategorisinde en iyi uygulama seçilerek “Başarı Ödülü” alması,
  • Otomotiv Distribütörleri Derneği tarafından verilen Yılın Gladyatörleri Ödülleri kapsamında ise,
    • Fiat Doblo, 2014 yılı “En Çok Satılan Hafif Ticari Araç Modeli”,
    • Fiat, “En Çok Satılan Hafif Ticari Araç Markası”,
    • Maserati, “En Hızlı Büyüyen Otomobil Markası”,
    • Yeni Fiat Ducato “Pişmanlar Korosu” Yılın Televizyon Uygulaması,
    • Jeep “Yılın Gazete Uygulaması” ödülü alması bulunmaktadır.
2015 ve sonrası

2015 yılı, Tofaş’ın yeni model projelerine yoğunlaşacağı bir dönem olacaktır. Yılın ilk çeyreğinde Fiat Doblo yenilenmiş yüzüyle Türkiye pazarına sunulurken, son çeyrekte yeni binek aracın üretimine başlanacaktır. Yeni ürün yatırımları Tofaş’ın üretim ve ihracatına ivme kazandırırken, taşıdığı ilave istihdam ve ihracat potansiyeliyle ülke ekonomisine pozitif katkı sağlayacaktır.

KOÇ FIAT KREDİ

Tofaş çatısı altında satışa sunulan markalara finansal çözüm hizmetleri sağlayan Koç Fiat Kredi, 2014 yılında 39 bin adet araca, 1.146 milyon TL tutarında kredi kullandırarak Tofaş’ın perakende satışlarının %64’ünü kredilendirmiştir. Şirket’in kredi portföyü 1.316 milyon TL’ye ulaşmıştır.

Koç Fiat Kredi, 2014 yılında kullandırılan kredilerin finansmanında; toplam 215 milyon TL nominal değerde menkul kıymet ihracı gerçekleştirmiştir. Yılsonu itibarıyla ihraç edilen menkul kıymet bakiyesi 405 milyon TL nominal değerdedir.