Otomotiv


Türk otomotiv sektörünün kuruluşuna ve global pazarlara açılmasına öncülük eden, üretim ve ar-ge gücümüzle ülkemizi küresel ölçekte güçlü bir şekilde temsil eden Biziz…


%23

Liderliğini sürdüren
Koç Topluluğu otomotiv şirketlerinin
pazar payı

3,5

MİLYAR TL
Koç Topluluğu otomotiv şirketlerinin yatırımları


2014 yılında %10 daralma gösteren otomotiv pazarında Koç Topluluğu liderliğini %23,4 pazar payı ile korumuştur.


2014 yılında otomotiv sektöründeki gelişmeler

2014’te Türk otomotiv endüstrisinde satışlar 2013’e göre %10 azalarak 807 bin adet olarak gerçekleşmiştir. Faiz oranlarındaki artış, kurdaki hareketin yansıtılması sonucunda yükselen araç fiyatları, 1 Ocak 2014’ten itibaren geçerli olan otomobil ÖTV oranlarındaki artış, BDDK’nın taşıt kredilerine getirdiği sınırlamalar, yüksek baz yılı, Mart ayındaki seçimlerin öncesinde finansal piyasalarda yaşanan dalgalanmalar ve düşük seyreden ekonomik aktivite ile tüketici güveni satışların yavaşlamasında etken olmuştur. Ancak yılın ikinci yarısından itibaren siyasi belirsizliklerin azalması ve göreceli pozitif seyreden bir ekonomiyle birlikte iç talepte olumlu gelişmeler yaşanmaya başlanmış; yılın üçüncü çeyreğinde daralmanın yavaşladığı görülmüştür. Hafif ticari araçlarda Eylül, orta ticari araçlarda ise Ağustos’tan itibaren aylık bazda büyüme gerçekleşmiştir. Yılın son çeyreğinde ise tüm segmentlerde büyüme kaydedilmiştir. Tüm yıl boyunca sektörde yoğun fiyat rekabeti yaşanmıştır.

Türkiye’nin en büyük ihraç pazarı olan Avrupa hafif ticari araç pazarında ise, Avrupa Otomotiv Üreticileri Derneği ACEA’nın açıkladığı verilere göre satışlarda %11 artış gerçekleşmiştir.

2013 yılı içerisinde İETT ihalesi başta olmak üzere, belediyelerin yüksek adetli alımları neticesinde büyüyen otobüs pazarı, 2014 yılında alımların büyük ölçüde tamamlanması nedeniyle daralmıştır. Yerel seçim sonrası yeni belediye başkanları, 2014’ü alışma ve tanıma dönemi olarak nispeten alım yapmadan geçirmiştir.

Treyler pazarı, bir önceki yıla kıyasla tren yüklemesine uygun treyler talebindeki artışın etkisiyle de büyümüş, ancak Güneydoğu sınırındaki belirsizlikler pazarı olumsuz yönde etkilemiştir. Hafif kamyon pazarında bir önceki yıla göre büyüme gerçekleşmiştir.

Ülkemizde savunma sanayiinde milli ve yerli projelere öncelik verilmesi stratejisi doğrultusunda zırhlı ve taktik araçların da yurt içinden temini yaklaşımı devam etmiştir.

2014 yılında traktör pazarındaki gelişmeler

2014 yılsonunda 1,5 milyon adede ulaşan dünya traktör pazarında Türkiye 4’üncü sırada bulunmaktadır. 2014 yılında, tüm dünya genelinde traktör pazarında daralma yaşanırken, Kuzey Amerika dışında bir tek Türkiye traktör pazarında artış görülmüştür. Bu durum üreticilere önemli fırsatlar sunmaktadır. TÜİK verilerine göre, Türkiye traktör parkında bulunan 1,6 milyon adet traktörün yarım milyondan fazlası geçerliliğini yitirmiş teknik özelliklere sahiptir. Bu durum parkın yenileme potansiyelini önemli ölçüde artırmaktadır. Bu potansiyel iyi değerlendirildiği takdirde tarım sektöründe önümüzdeki dönemde önemli oranda verimlilik artışı beklenmektedir. Küresel piyasalarda ve Türkiye’de endüstriyel tarımın öneminin artmasına paralel olarak, Türk traktör pazarının önümüzdeki dönemde hızlı bir gelişim seyri izlemesi beklenmektedir. Bu sürecin sağlıklı bir biçimde işlemesi için modern tarım teknikleri ve tarımsal mekanizasyona yönelik teşviklerin artırılması hayati önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra, 4’üncü nesil emisyon değerleri gibi uluslararası standartlara geçişin yurt içi pazarda 2017 yılında zorunlu hale gelmesi ile sektörün ihracat potansiyelini önemli ölçüde artıracağı öngörülmektedir.

Koç Topluluğu Otomotiv Grubu

2014 yılında %10 daralma gösteren otobüs dahil otomotiv pazarında Koç Topluluğu liderliğini %23,4 pazar payı ile korumuştur. Ford Otosan %11,6 pay ile toplam otomotiv pazarında 3’üncü olurken, Tofaş ise %11,4 ile yılı 4’üncü sırada kapatmıştır.

2014 yılı Ford Otosan’ın 2010’da başlattığı yatırım programını tamamlayarak yeni ürünleri devreye aldığı ve üretim kapasitesini artırdığı bir geçiş yılı olmuştur. Ürün geçişlerine bağlı olarak üretim, satış ve ihracat rakamlarında geçici bir zayıflık yaşanmıştır. Ancak yeni nesil Ford Transit’in Mart, Ford Courier’nin de Mayıs ayında piyasaya çıkmasıyla satışlar ivmelenmiştir. Ford Courier, B segmenti hafif ticari araçlarda lansmanını takip eden Haziran-Aralık döneminde her ay segmentinin en fazla satan aracı olmuştur.

Tofaş, 2014’te Türkiye’deki toplam üretimin tek başına %19’unu gerçekleştirirken, yaklaşık 142 bin adetlik araç ihracatı yapmıştır. Şirket’in, 2014 sonunda duyurulan 520 milyon ABD Doları yatırım ile hatchback ve station wagon modellerinin üretim kararıyla birlikte yeni model projeleri toplam yatırım tutarı 1,4 milyar ABD Doları’na ulaşmıştır. Doblo’nun Kuzey Amerika’ya ihracatı başlatılmıştır.

Otokoç Otomotiv, yaklaşık 62 bin yeni araç satışı gerçekleştirerek, toplam pazardan %8 pay alırken, ikinci el araç satışında 20 bin adetlik satışla kurumsal markalar arasında liderliğe yükselmiştir. Araç kiralama operasyonunda Azerbaycan ve Kuzey Irak’tan sonra 3’üncü yurt dışı yatırımı olarak Kazakistan’da faaliyete başlanmıştır.

Otokar, 2014 yılını 5’inci kez Türkiye’nin lider otobüs üreticisi olarak tamamlamış; savunma sanayiinde Türkiye’nin lider kara araçları üreticisi konumunu da korumuştur. 2014 yılında, engelli yolcu taşımaya uygun otobüsü Doruk LE’yi, tekerlekli sandalyeli yolcu taşıma imkânına sahip servis tipi otobüs Engelsiz Sultan Maxi’yi tanıtmış; Euro 6 emisyon seviyesine sahip çevreci otobüsleri ürün ailesine katmıştır. Türkiye’nin en büyük özel sermayeli savunma sanayi şirketi olan Otokar’ın 2013 yılında geliştirdiği URAL taktik tekerlekli zırhlı aracı, 2014 yılında ülke envanterine girmiştir. Savunma alanında 30’dan fazla ülke tarafından tercih edilen Otokar, 2014 yılında bu listeye iki yeni ülke daha eklemiştir.

TürkTraktör, 2014 yılında gerçekleştirdiği 45.823 adetlik traktör üretimi ile 60 yıllık tarihinde yine bir rekora imza atmıştır. Türkiye ekonomisi ve tarımının gelişimi için katma değer üretme hedefi doğrultusunda faaliyetlerini şekillendiren TürkTraktör’ün, 2014 yılında Adapazarı Erenler’de ikinci fabrikasının açılışı gerçekleşmiştir. Yeni üretim tesisleri, TürkTraktör’ün yurt içi ve uluslararası pazarlara yönelik üretim kapasitesini artırmıştır.