Yukarı

Otomotiv


Ülkemizin sanayileşme ihtiyacını doğru okuyarak 1950’li yıllarda başlattığımız otomotiv sektörü yatırımları ile bugün Türk Otomotiv sektöründe üretimin ve ihracatın yaklaşık %50’sini gerçekleştiren lider oyuncu olduk. Türk Otomotiv Sektörünü küresel bir oyuncu yapmakla kalmadık, ülkemizin ihracat şampiyonu konumuna da taşıdık.


Önümüzdeki dönemde de tüketicilerimizin istek ve ihtiyaçlarını doğru okuyarak, yeni teknolojilere yaptığımız yatırımlarla ürün gamımızı yenileyeceğiz. İhracat pazarlarımızı çeşitlendirmeye, zamanımızın en önemli gerekliliği olan Ar-Ge ve inovasyona öncelik vererek iş ortaklarımız için küresel bir mühendislik ve üretim merkezi olmaya devam edeceğiz.



2013 yılında %9 büyüyen otomotiv pazarında Koç Topluluğu liderliğini %24,5 pazar payı ile korumuş, Ford Otosan %12,8 ile toplam otomotiv pazarında liderliğini sürdürürken, Tofaş %11,2 ile yılı 4’üncü sırada kapatmıştır.


2013 yılında otomotiv sektöründe yaşanan gelişmeler

2013 otomotiv sektörü açısından, dünyada ve Türkiye’de, rekabetin daha da yoğun yaşandığı bir yıl olmuştur. Avrupa otomotiv pazarı 2013’te binek araçlar açısından yıllık hacim bazında 1995’ten sonraki en kötü yılı geçirmiştir. Avrupa Otomotiv Üreticileri Derneği ACEA’nın verilerine göre binek araçlarda bir önceki yıla göre %1,8 düşüş yaşanmıştır. Ticari araçlarda ise pazar 2013 yılında kısıtlı bir artış (%0,8) göstermiştir.

Avrupa otomotiv pazarında, satışlardaki daralma yavaşlamış ancak yılın tamamında sadece İngiltere ve İspanya pazarları büyümüş; toplam pazar ise yıllık %1,4 seviyesinde gerilemiştir.

2013 yılında Türk otomotiv endüstrisinde satışlar 2012’ye göre %9 artmıştır. Yılın ilk 5 ayındaki düşük faiz ortamı ve yüksek seyreden tüketici güven endeksi binek araç satışlarını olumlu etkilemiştir. Haziran’dan sonra yurt içi ve yurt dışındaki gelişmelerle döviz kuru ve faiz oranları yükselirken, fiyatlardaki ve finansman maliyetlerindeki artış beklentisi talebin öne çekilmesine yol açmıştır. Ramazan ve bayram dönemlerine rağmen satışlar kuvvetli seyretmiş, 1996’dan bu yana en yüksek Temmuz ve en yüksek ikinci Ağustos satış rakamlarına ulaşılmıştır.

2013’te sektördeki büyümenin tamamı %19 artan binek araçlardan kaynaklanmıştır. Ekonomide önemli bir hareketlilik görülmemesi nedeniyle düşük baz yılına rağmen ticari araç satışlarındaki daralma sürmüştür. Hafif ticari araçlar %21, orta ticari araç ve kamyon ise %6 daralmıştır. Hafif ticari araçlardan binek araçlara kayış sürerken, binek araçların toplam endüstrideki payı 2012’de %68’den 2013’te %74,4’e yükselmiştir. 2013’te toplam satışlar 893.000 adet olmuştur. 665.000 binek araç, 189.000 hafif ve orta ticari araç ve 40.000 ağır ticari araç satışı gerçekleşmiştir. Otomobil satışları 2013’te tüm zamanların rekorunu kırarken, otomotiv ithalatının artması ise cari açık üzerine olumsuz etki yaratmıştır. 2013 yılı sektörün tarihinde en yüksek satış rakamlarına ulaşılan 2011 yılından sonra ikinci sıraya yerleşmiştir. Tüm yıl boyunca sektörde yoğun fiyat rekabeti yaşanmıştır.

2013 yılında otobüs pazarı özellikle kent içi yolcu taşımacılığı talebindeki olumlu gelişmeler nedeni ile %67 gibi önemli oranda artmıştır. Küçük otobüs pazarında %28’lik artış yaşanırken, kamyon pazarı %8 oranında azalmıştır. Komşu ülkelerde yaşanan gelişmeler treyler sektöründe özellikle frigorifik taşımacılığı olumsuz yönde etkilemiştir. Savunma sanayiinde milli ve yerli projelere öncelik verilmesi stratejisi devam etmiştir.

2013 yılında traktör pazarındaki gelişmeler

TÜİK trafik kayıtlarına göre, 2013 yılında, traktör satış adetleri geçen yıla göre %4 artarak, 52.286 olmuştur. 2013 yılına bakıldığında, kış ve bahar aylarında yağışların oldukça bol olması ayçiçeği ve pamuk dışında özellikle hububat (buğday ve arpa), mısır, pirinç, sebze ve meyve hasatlarını olumlu etkilemiştir. 2013’te emtia fiyatları geçen yıla paralel gerçekleşirken, perakende satış finansmanı için düşük maliyetli kredi imkanı söz konusu olmuştur. Genel anlamda devlet desteğinin de iyi yönde olduğu bir yıl geçirilmiş; doğrudan ve dolaylı desteklerde %17 artış yaşanmıştır. Ayrıca, Ziraat Bankası aracılığıyla 35.000 TL üstü bedelli traktör alımları için sunulan destek de %25’ten %50’ye çıkmıştır.

Koç Topluluğu Otomotiv Grubu

2013 yılında beklentilerin üzerinde %9 büyüme gösteren otobüs dahil otomotiv pazarında Koç Topluluğu liderliğini %24,5 pazar payı ile korumuştur. Ford Otosan %12,8 pay ile toplam otomotiv pazarında liderliğini sürdürürken, Tofaş %11,2 ile yılı 4’üncü sırada kapatmıştır.

Ford Otosan, yeni Ford Courier için Kocaeli Fabrikası arazisi içindeki ikinci fabrikanın inşaatını tamamlamış ve deneme üretimine başlamıştır. Yatırımların tamamlanmasıyla 330.000 araçlık mevcut toplam üretim kapasitesinin 415.000’e çıkması planlanmaktadır. 2013 yılında Ford Otosan, esnek stratejisiyle 114.141 adet satış gerçekleştirmiş, %12,8 pazar payıyla 12’nci yıl üst üste endüstri lideri olma başarısını göstermiştir.

Tofaş tarafından üretilen Linea modeli 37.537 adetle Türkiye pazarında en çok satılan otomobil, Doblo modeli ise 22.443 adetle segmentinde en çok satılan hafif ticari araç olma başarısını göstermişlerdir. Tofaş hafif ticari araç pazarında %25,1 pazar payı ile 2’nci olurken, toplam satışlarda 4’üncü sırada yer almıştır. Alfa Romeo, Lancia ve Jeep markaları başarılı bir yıl geçirerek toplam satışlarda bir önceki yıla göre %30 artış göstermiştir.

Otokoç Otomotiv, kısa süreli araç kiralamada sahip olduğu 5.400 adetlik araç parkı ile sektörde liderdir. 18.950 adetlik operasyonel kiralama araç parkı ile birlikte toplam 24.350 adetlik araç parkına ulaşmıştır. Kısa süreli araç kiralamada; Avis markasıyla, Asya, Avrupa ve Afrika’yı kapsayan bölgede en büyük 2’nci Avis lisansiyesi konumuna yükselmiştir.

2013’te 50’nci kuruluş yıldönümünü kutlayan Otokar yılı %40 oranında büyüme ile kapatmıştır. Cirosunun %5’ini Ar-Ge faaliyetlerine ayıran Şirket, ürün gamını yeni ürünlerle zenginleştirmiştir. 4 yıldır Türkiye’nin en çok tercih edilen otobüs markası olan Otokar, Türkiye’nin lider askeri kara sistemleri üreticisi konumunu korumuştur. Stratejik önemi olan milli tank projesi Altay, ilk iki prototip kış testlerini ve kritik tasarım testini geçmiştir. Sabit atış testleri tamamlanarak 3’üncü ve 4’üncü prototiplerin üretimine başlanmıştır. Otokar, ayrıca dünyanın en büyük ticari araç üreticilerinden Çinli Foton firması ile girdiği işbirliği sonucunda “Atlas” kamyonu piyasaya çıkarmıştır.

TürkTraktör, 2013 yılında, yurt dışına 14.402 adet, yurt içine ise 24.624 adet traktör satışı gerçekleştirmiştir. 2012 yılının üçüncü çeyreğinden itibaren süregelen satış adetlerindeki artış trendinin 2013 yılında da devam ettiği görülmüştür. 2013 yılının son çeyreğinde 2012 yılının aynı dönemine kıyasla iç pazar satışlarında %33, ihracatta ise %13 artış gerçekleşmiştir.